Walka na pizze czy walka na noże?

Pizza jest jednym z najbardziej popularnych dań. W szczególności w obecnych czasach, gdzie większość restauracji pracuje w dostawach. Pizzerii jest jak grzybów po deszczu, na każdej ulicy przynajmniej jedna. Są sieciówki, które dość dobrze sobie radzą na tym rynku. Nie jest to wyrafinowana kuchnia, raczej nastawiona na tzw. masówkę. Duże Wsparcie marketingowe, reklama no i marki znane i rozpoznawane. Własne strony i infolinie do zamówień. Są pizzerie lokalne, serwujące pizze na cieście cienkim, dobrze i słabo radzące sobie w sprzedaży. Są to tzw. lokalne pizzerie, nakierowane na bezpośrednie dostawy w bliskiej okolicy. Najczęściej na osiedlach i około miejskich dzielnicach. Dostawy z telefonów lokalu i dostaw pośredników. Są też nowe i ostatnio bardzo modne pizzerie z pizzą Napoletaną. Zamówienia realizowane tak jak wyżej.

Menu w pizzeriach jest raczej standardowe, składy pizzy podobne, czasami różnią się nazwami i oczywiście cenami. Zdecydowanie wyróżniają się tu pizzerie z Napoletaną.

Walka na tym rynku jest dość zaciekła. Restauracje walczą między sobą wielkością pizzy, różnorodnością składników, rodzajami pizzy no i oczywiście cenami.

My jako klienci mamy swoich faworytów. Czasami jest to lokalizacja, czasami smak i rodzaj pizzy, możliwość zamówienia z dostawą, lubimy miejsca za obsługę, lubimy markę, a czasami to wszystko nie ma żadnego znaczenia byle było szybko i tanio.

TANIO? Naprawdę. W obecnych czasach, kiedy pewna blondynka z telewizora, wytyka na każdym kroku słabej jakości składniki. Większość restauracji z tego programu pracowała na tanich półproduktach. Czym to się dla nich kończyło?

Jeśli walczymy ceną to wiadomo, że półprodukty są z naprawdę z niskiej półki, czym taniej tym gorzej. Niektórzy klienci w ogóle nie zwracają na to uwagi. Ma być dużo i tanio. Niestety tanio nie idzie w parze z dobrze. Za „tanio” otrzymujemy słabą pizzę najczęściej krótko wyrastającego ciasta, po którym „chorujemy”, wykonaną z produktu seropodobnego i niskiej jakości dodatków, takich jak szynka, pseudo salami i pepperoni. Naprawdę nie zdajemy sobie sprawy, że dobry produkt nie może być tani?

Na drugim końcu tej układanki są restauracje, które naprawdę dbają o produkty i o swoich klientów. Tak buduje się lojalność i markę. Dzięki temu są pizzerie, które nie mogą opędzić się od zamóweń. Dobre ciasto do pizzy, często długo wyrastające, zdrowsze i smaczniejsze, dobre składniki, włoska Mąka, prawdziwy ser mozzerella, często w kulkach, włoskie wędliny i wysokiej jakości dodatki. Pewnie zaskoczę co poniektórych, cena w tym wypadku nie gra roli. Klient jest w stanie zapłacić więcej za dobrą pizzę.

Walka ceną nie prowadzi do niczego dobrego. Tanie pizzerie walczą między sobą, o taniego klienta, który nie przywiązuje się do lokalu tylko do ceny. Pizzerie z wyższej półki mają klientów, którzy dostrzegają różnicę. Budowana jest dłuższa relacja a lokal, który serwuje CAŁY CZAS dobrą pizzę ma stałych gości, którzy nie są jak chorągiewka i nie pójdą tam gdzie jest taniej.

Rafał Kalinowski

Pracuję w gastronomi już ponad 30 lat, doradzam restauratorom, którzy prowadzą lokale oraz osobom, które chcą otworzyć swoją pierwszą restaurację. Przeprowadzam proces od projektu do otwarcia. Wprowadzam gotowe projekty i koncepty gastronomiczne.